Traductor

divendres, 15 de novembre del 2013

Conferència Guillermo Orozco. La comunicació audioviusal

A classe de COED, per introduir-nos la comunicació audiovisual, vam veure una conferència de Guillermo Orozco, un acadèmic mexicà en la qual li feien una entrevista sobre aquest tema.

Orozco deia que abans, amb la televisió o el cinema no calia aprendre res. Tots creiem que sabíem veure i escoltar perquè la imatge té un codi universal. Creiem entendre perquè reconeixem les imatges però no entem el que volen dir. Només el que volen dir a simple vista. Hi ha tècniques que a simple vista no es veuen, és a dir, cal una preparació i un aprenentatge.
La lent va seleccionant de la realitat. Això no és obvi per a la majoria de l’audiència, però ells ho creuen. Podem afirmar que per a ser audiència cal un entrenament.

L’educació dels medis ha de ser de l’escola, família i diferents professionals (els més importants són: família, escola i mitjans comunicatius).i per tant al una responsabilitat per part d’elles per seleccionar què és el que es veu o no per la televisió.

Opinió de Guillermo Orozco: Els medis de comunicació tenen una responsabilitat perquè estan educant. La societat els ha d’obligar a que ho reconeguin perquè les audiències s’eduquen a partir del que veuen i escolten. Es fan experiments des de els medis de comunicació per educar a l’audiència, per ensenyar tot allò que no es veu a simple vista. Aquests programes són molt interessants (per exemple, el “making of” d’una pel·lícula).


Hi ha molt desaprofitament del potencial dels medis de comunicació i de la tecnologia. A banda de tenir noves tecnologies, s’ha d’acompanyar la pedagogia d’aquestes tecnologies i medis de comunicació. Tenir-los és insuficient. Tot el que ve en imatges no se li reconeix un valor expressiu o comunicatiu en ell mateix, sempre és un  complement del discurs del professor. No es parla de la lògica audiovisual. No tenim accés a la nova tecnologia perquè no li acompanya una reflexió pedagògica. Tots tenim la sensació, FALSA, de que avancem amb les tecnologies i l’ensenyament.



Les noves tecnologies són molt important, fins i tot necessàries, tant a l'entorn personal com fins i tot a l'escola. Però és cert que cal una educació, primer per part dels mestres i educadors, però també per als alumnes i els infants, ja no només perquè siguin crítcs amb els medis audiovisuals sinó també per pròpia seguretat. Un reportatge molt interessant del programa "Salvados" va entrevistar a un ingenier informàtic sobre el perill d'usar la informació privada o fer un mal ús de les noves tecnologies. 



Amb tot el que vam aprendre amb aquesta conferència ens van proposar de fer un breu anàlisi de l'anunci "Oh, Brother" de Seat Altea, de 2009.






Missatges lingüístics: 
L'anunci utilitza un llenguatge estàndard, en el que qualsevol persona podria reconèixer i captar la idea del que diuen. Podem trobar diferents funcions del llenguatge com pot ser la funció emotiva, ja que mostra l'estat d'ànim de l'emissor i expressa l'actitud per davant del que diu. També podem trobar la funció referencial ja que intenta comunciar al receptor una informació objectiva com és l'amor i l'efecte per el "Brother".

L'anunci projecta elements emocionals i d'expectació ja que la veu que es sent de fons va narrant el que seria la història barrejat amb les interjeccions que fan els protagonistes. L'expectació es crea d'una manera que al final és veu la comparació que la marca fa amb el "Brother" quan es sent la veu de la mare dient  "Porque ya se sabe lo que pasa con los monstruos, crecen y crecen..." És aquí on podem observar la retòrica que fan del monstre amb el cotxe.

Missatges icònics:
En els missatges icònics diferenciem les imatges sobre l'anunci i els personatges. Com podem observar en l'anunci, apareixen imatges relacionades amb la casa i la família, en les que apareix l'estereotip de família. Però hi ha una cosa que desencaixa, el monstre. Aquest caracteritza el típic animal de companyia que qualsevol família pot tenir a casa seva, però és un monstre en el que al final podem comprovar la comparació que fan amb el cotxe anunciat. Les imatges que hi apareixen, la casa, el jardí, el cotxe, fan que una persona es pugui sentir identificada i per tant ajuden a entrar dins l'anunci.
Els colors que es veuen en l'anunci són foscos, sense molta llum, sense ressaltar la figura del monstre, però a la vegada et donen una sensació d'harmonia i tranquil·litat.

Missatges iconogràfics: 
Podem diferenciar entre missatges denotatius, que són els que es veuen a simple vista, i els missatges connotatius que van més enllà del que es percep amb la vista.
Com a missatges denotatius podem observar el monstre, la casa, el cotxe i la família. Però aquestes imatges van més enllà (missatge connotatiu): el monstre a part de simbolitzar la mascota que moltes cases tenen, dón aun efecte d'amor i d'amistat que es reflecteix en els nens; la casa és el símbol d'estabilitat familiar juntament amb el cotxe, que a més a més simbolitza la unió familiar.

Missatges audiovisuals: 
Com podem escoltar en l'anunci, primerament apareix una melodia que va augmentat a mesura que el narrador va descrivint les característiques del "Brother", és quan més tard, la música para de sobte, provocant una interrupció que t'ajuda a captar l'atenció en el que està passant, i és quan de sobte comencen a cantar tota la família, just en el moment en el que el narrador explica el perquè no el poden estimar. En aquest moment l'anunci es torna melancòlic i a la vegada emocional.

Podem dir, per conclorure, que el missatge principal de l'anunci és fer una comparació amb la grandària del cotxe i el monstre.

1 comentari: